top of page

AdakozóKedd: világszintű összefogás a koronavírus hatására

Nemzetközi akciónap zajlik ma a világ körül a koronavírus járványhoz kapcsolódva. A GivingTuesday, vagyis AdakozóKedd szervezői a rendkívüli helyzetre tekintettel május 5-re hirdettek világméretű összefogást és adománygyűjtést. Az akciónaphoz négy kontinens összesen 2000 közösségi kampánnyal csatlakozott, köztük itthon a NIOK Alapítvány 27 kampánnyal. A legnagyobb hazai adománygyűjtő portált, az Adjukossze.hu-t működtető NIOK közzétette áprilisi adatait is, amiből kiderül, hogy a karácsonyi időszakhoz hasonló, több mint 28 millió forintot adtak össze szolidaritásból a magyarok civil ügyekre a koronavírus hatására.

Az #AdakozóKedd egy olyan globálisan terjedő mozgalom, amelynek célja, hogy legyen egy nap,

amikor minden az adományozásról, a jótékony cselekedetekről és ezek ünnepléséről szól. A

kezdeményezést a Black Friday ellensúlyozására hívták életre decemberben, hogy az embereket a nagy vásárlások időszakában arra buzdítsák: másokra, köztük az elesettekre, a hátrányos körülmények között élőkre is odafigyeljenek, és adományokkal másoknak is segítsenek. Az akciónap szervezői a koronavírus helyzetre tekintettel idén egy rendkívüli szolidaritási és adományozási akciót hirdettek május 5-re is, amihez Magyarország is csatlakozott. Az Adjukossze.hu oldalt működtető NIOK Alapítvány úgy látja, hogy 2020 áprilisában a közösségi adománygyűjtés egyébként itthon is nagy lendületet vett, és ez azt mutatja, hogy a társadalom igenis megmozdul egy-egy jó ügy érdekében.

Több adományozó, nagyobb összegek és szolidaritás a nehéz helyzetben lévőkkel

Az Adjukossze.hu adataiból kiderül, hogy megnőtt a felelősségvállalás és a szolidaritás a civil szervezetek tevékenysége iránt is. Ahogy az is jól látszik, hogy a krízishelyzetben kulcsfontosságú, kiélesedett ügyekre válaszul induló kezdeményezések és akciók azok, amikre a legnagyobb mértékű adományok érkeznek. Míg tavaly áprilisban a portálon 5.9 millió forint adományt ajánlottak fel civil ügyekre, idén ez az összeg 28 millió forint volt, amit 3713 adományozó adott össze.

Bár a közösségi adománygyűjtések a sok kicsi sokra megy elvre épülnek, a jelenlegi vészhelyzetben mégis sokan vannak, akik mélyebben a zsebükbe nyúlnak. Hatszor annyian vannak az előző évhez képest azok, akik 20.000 Ft-nál nagyobb összeget adományoztak, emellett érzékelhető számban megjelentek azok is, akik 100 000 Ft felett adtak. A felületen futó adománygyűjtések, - jelenleg is 27 kampány - jellemzően egy-egy konkrét ügyet segítenek, amire rövid idő alatt gyűlik össze az anyagi segítség, ebből három gyűjtés teljesített átlagon felül az utóbbi hetekben.

“Öten vagyunk két szobában. Anya gyárban dolgozott, munkahelye bezárt. Tesóm vendéglátós, de elküldték..”

A Romaversitas Alapítvány április 16-án indított kampányára eddig 1,7 millió forintot adtak össze. A kampány célja, hogy segítse az érettségi vagy egyetemi vizsgák előtt álló, krízisben lévő roma diákokat. Az adományokból most meleg étel, áram, megfelelő internetkapcsolat, megbízhatóan működő laptop kerül az Alapítvány által mentorált diákokhoz, hogy a távoktatásból eredő nehézségek minél kisebb mértékben rontsák az esélyeiket.

“Elmaradó koncertek, rendezvények miatt rengeteg háttérmunkás maradt munka nélkül...”

A koronavírus-járvány, az elmaradt koncertek és rendezvények sok szakembert hagytak bevétel nélkül, amire válaszul a Fábián Juli Emlékalapítvány ONE FUTURE címmel egy tizenkét órán keresztül tartó fesztivált, illetve ehhez kapcsolódva adománygyűjtést szervezett. Az április 24-én indult kampány máig 2,7 millió forintot gyűjtött a zeneipar háttérmunkásainak, ebből 2,4 millió forintot egyetlen nap alatt.

“Digitális eszközöket juttatunk el tanodákon keresztül rászoruló gyerekeknek...”

A zeneipari dolgozókhoz hasonló mértékben gyűjtő Civil Kollégium Alapítvány a hátrányos helyzetű gyermekek digitális oktatásba bekapcsolását tűzte ki célul. A szervezet tanodákon és közösségszervezőkön keresztül juttat el 20 településen 300 rászoruló gyermekhez cégek által felajánlott digitális eszközöket. Kampányukra kevesebb mint egy hónap alatt 2.6 millió forint gyűlt össze.

A szervezet a nemzetközi AdakozóKedd, vagyis GivingTuesday akcióhoz kapcsolódva mindenkit arra kér, hogy lehetőségéhez képest csatlakozzon civil szervezetek akcióihoz, helyi közösségi kezdeményezésekhez, illetve ismerje meg a további 24 ügyet a https://adjukossze.hu/koronavirus oldalon.

Legfrissebb cikkek
Archívum
bottom of page